پروپاگاندا در مکتب سقاخانه بر اساس نظریات پیر بوردیو
نویسندگان
چکیده
دوره گذار ایران در جریان مدرنیسم بعد از انقلاب مشروطه، با شکل گیری مکتب سقاخانه به عنوان یک جریان هنری منسجم تعریفی دوباره یافت. این مکتب که مقارن با حکومت پهلوی بود منجر به تحولات بسیاری در حوزه هنر شد. حمایت های دولت با سیاست های فرهنگی سبب بسط و گسترش تشکل هایی با اهداف مدرنیستی شد که شکل گیری مکتب سقاخانه را می توان یکی از آن ها عنوان کرد. این مکتب با پروپاگاندای ویژه ای پاسخگوی اهداف و سیاست های دولت وقت شده و در ضمن با گرایش های مدرنیستی سعی در هماهنگ و همسو شدن با جریانات هنری جهان به خصوص غرب داشت تا با اعتبار و اصالت باستانی ایرانی در صحنه بین المللی حضور یابد. این تحولات و دگرگونی ها در سیر شکل گیری این مکتب تا سال های بعد از انقلاب نیز ادامه یافت. در نهایت چهره دوگانه و متناقض نمای این مکتب بازه گسترده ای از سلایق را در بر گرفت که تا به امروز می توان تأثیرات آن را در هنرهای تجسمی مشاهده کرد. از این رو در این مقاله با استفاداه از آراء جامعه شناختی پیربوردیو درحوزه هنر که بر رابطه شرایط اجتماعی و هنر تأکید دارد و مکتب سقاخانه که برگرفته از نیازهای اجتماعی و گرایشات عامه مردم بود را مورد برررسی قرار می دهیم. بدین ترتیب قصد بر آن است تا قضاوت و نقد درست و عادلانه ای از عملکرد هنرمندان این مکتب در جریان تحولات مدرنیستی ایران داشته باشد.
منابع مشابه
نقد جامعهشناسانهی سرمایههای شخصیتهای زن در رمان نیمهی غایب بر اساس نظریهی انواع سرمایهی پیر بوردیو
محور این مقاله نقد جامعهشناسانهی رمان معاصر بر اساس نظریهی انواع سرمایهی پیر بوردیوی فرانسوی( 1930- 2002 ) است. بوردیو ایدهی مارکسیستی سرمایهی اقتصادی را به انواع دیگر مبادلات در فضای اجتماعی تعمیم میدهد. او انواع قابلیتهای افراد را که برای آنان قدرت خرید موقعیتهای مختلف مادی و معنوی ایجاد مینماید، سرمایهی اجتماعی، سرمایهی فرهنگی و سرمایهی نمادین مینامد. بر این اساس در این مقاله ...
متن کاملمعرفتشناسی تطبیقی پیر بوردیو و مرتضی مطهری
چکیده مقاله حاضر به بررسی معرفتشناسی از دیدگاه پیر بوردیو و استاد مرتضی مطهری اختصاص دارد. این دو اندیشمند با توجه به پیشینه و زمینههای فکری خود، هر یک با نگاهی خاص به مسئله شناخت نگریستهاند؛ یکی با بینشی فلسفی اسلامی و دیگری از لحاظ جامعهشناختی غربی؛ چنانکه در جایجای تفکرات آنان می-توان تفاوت شناختشناسی اسلامی از شناختشناسی غربی را مشاهده نمود. از دیدگاه بوردیو، "عمل" بین ساختارهای عینی...
متن کاملتصریح روششناسی ساختارگرایی تکوینی پیر بوردیو
پژوهشگران علوم اجتماعی هنگام بهرهگیری از روششناسی ساختارگرایی تکوینی بوردیو با ابهاماتی از قبیل چگونگی شروع پژوهش، چگونگی تحلیل عادتواره، چگونگی بررسی منطق، هدف و موضعگیری عاملان اجتماعی و چگونگی رابطة منطق تبیین و روششناسی ساختارگرایی تکوینی مواجه میشوند. در پژوهش حاضر، با تصریح این ابهامات زمینههای ÷پوهش های بوردیویی برای پژوهشگران تا حدودی هموار شده است. اینکه پژوهشگران پژوهشات مبتنی ...
متن کاملمقایسه تطبیقی نظریات اریک فرم و پیر بوردیو در تبیین مدرنیته
تحقیق حاضر بر آن است تا به بررسی تطبیقی آرا و نظریات دو جامعه شناس سرشناس معاصر، اریک فرم و پیر بوردیو در باب مفهوم مدرنیته بپردازد. مدرنیته پدیده ای جهانی و بین المللی بوده و بر تمامی جوامع جهان از جمله ایران اثر گذار بوده است. از این رو با توجه به اهمیت این موضوع و ارتباط آن با جامعه امروز ایران، آگاهی از نظریات اندیشمندان بزرگ جامعه شناسی در این رابطه بسیار حائز اهمیت بوده و می بایستی مورد...
15 صفحه اولمکتب سقاخانه : نگاهی پسااستعماری یا شرقشناسانه؟
بیان مسئله : آیا مکتب سقاخانه را میتوان متأثر از نظریه پسااستعماری دانست؛ آیا تقویتکننده سلطه شرقشناسانه است یا باید نگرش سومی را نسبت به آن یافت؟ هدف و روش تحقیق : هدف از تحقیق پیشرو به چالش کشیدن دو رویکرد -پسااستعمارانه و شرقشناسانه- به صورت توصیفی-تحلیلی برای بررسی مکتب سقاخانه است. پیشنهاد پژوهش محصور نکردن مکتب سقاخانه در دو قطبی نظریه پسااستعماری یا شرقشناسانه و در نظرگرفتن ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
کیمیای هنرجلد ۵، شماره ۱۹، صفحات ۷۱-۸۸
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023